Ik moet al zoveel. Moet ik echt zichtbaar zijn op social media?

"... Je MOET zichtbaar zijn en dat betekent dat je minstens 3 keer per week MOET bloggen. Je MOET aanwezig zijn op social media, en op meerdere kanalen. Video's en vlogs zijn het nu helemaal, je MOET je echt visueel zijn en het beste is live......." kwetterde een collega zzp'er laatst tijdens een netwerkborrel. Ze oreerde nog even door, hoe het volgens haar moest, dat ze haar volgers per dag zag groeien, dat iedereen (goh, dat ze nog tijd had om naar die borrel te komen...) haar benaderde om mee samen te werken. Ze meldde nog net niet haar net operating income……..

Moeten.….. really???

Brrr. Ik haakte af. Had mijn zonnebril niet bij me en zoveel schittering kon mijn leesbril niet verwerken. Ik heb het er niet zo op wanneer iemand zo heel erg vol is van zichzelf. Ja, ik weet wel dat het te maken kan hebben met onzekerheid, of het zoeken naar bevestiging, maar dat verbaal braken over hoe geweldig iemand zichzelf acht..... Nou ja. Niet mijn ding. Ik vroeg me af wat ik - onbewust - had gedaan om het universum zo te irriteren dat zij het nodig vond deze mevrouw in mijn energieveld los te laten. Of was het een les? Want het zette me wel aan het denken.

Wat moet je?

Kijk. Ik moet niet zoveel. Ademen, eten, drinken, slapen; sums it up, pretty much. Wanneer ik het woord 'moet' hoor, in een dwingende duw-door-je-strot-manier, ga ik in de weerstand, en goed ook. Die weerstand tegen moeten is aangeboren (en schriftelijk bevestigd, maar daarover een andere keer meer). Ik kom niet heel snel in beweging de goede kant op wanneer iemand anders bedenkt dat ik iets moet. Recalcitrant? Ehm.... ff denken *wink*.

Rust en denken. Image by Ingrid Serraarens

Rust en denken. Image by Ingrid Serraarens

It's your party

Moeten? Ik snap dat zichtbaarheid nodig is wanneer je een bedrijf hebt, en helemaal een online bedrijf. Jouw aanwezigheid op social media draagt bij aan de groei van jouw bedrijf. Want in deze tijd is zowat alles en iedereen (dus ook jouw (potentiele) klant) online aanwezig en op zoek naar jouw expertise. En het is voor die klant handig als 'ie van je bestaan afweet, weet wat je te bieden hebt.

Hoe je jouw zichtbaarheid online wenst in te vullen is aan jou.

Dat maakt jouw bedrijf uniek en daarin ben jij uniek. Als je groen uitslaat bij het idee je hele hebben en houden op bewegend beeld vast te leggen en te delen met de wereld, dan zou ik dat gewoon laten. Heb je een broertje dood aan schrijven, doe het dan niet. Er zijn heel veel manieren om jouw expertise te delen met jouw doelgroep en ideale klant en jij weet heel goed wat bij jou past, maar effe.... je moet helemaal niets!

Onderzoek wat bij je past!

Ga er eens een avond voor zitten. Pak een vel, een paar stiften en ga eens brainstormen met jezelf. Schrijf kernwoorden op. Maak een lijst. Streep door. Wat werkt voor jou? Welk social media kanaal voel jij je prettig bij? Welk kanaal of kanalen wil je inzetten? Welke content wil je plaatsen? Hoe vaak? Wil je het zelf doen of wil je het door iemand anders laten oppakken (Hallo! Ken je Ing's Bizz al?)?

Doe onderzoek en luister naar je gevoel. Schrijf alles op wat er in je opkomt, niets is fout. Denk bijvoorbeeld ook aan berichten die jij plezierig vindt, blogs, posts, foto's, video's die jij waardeert van anderen. Kijk ook eens gericht naar de mensen die je volgt. Wat zijn de posts die voor jou leven? Waar jij inspiratie van krijgt? Sla je video's over? Wekt Instagram Stories iets bij je op? Gebruik dit voor je brainstormsessie. Stiekem ben je dan al bezig met het neerzetten van een strategie voor je social media, hoe cool is dat?

Ik doe niets. En dan?

Zelfs als je ervoor kiest om niets te posten of te schrijven, kun je zichtbaar worden, en herkenbaar; toegevoegde waarde leveren. Bijvoorbeeld door interessante berichten of foto's te liken en een reactie te geven op die berichten van anderen die voor jou toegevoegde waarde hebben. Of een vraag beantwoorden waar jij het antwoord op weet; jouw kennis overdragen. Zo werk je aan je expertstatus. Een andere manier is om mensen in jouw netwerk met elkaar te verbinden als er een hulpvraag is. Er is meer mogelijk dan je denkt.

Voor iedereen is een manier. En waar jij voor kiest is jouw manier; als je er zo naar kijkt is er geen sprake van moeten.

Your business, your rules. My business, my rules.

Maar, mocht je desondanks het niet moeten toch wel iets met social media willen doen en er zelf niet al te veel energie in willen steken, dan zou je mij kunnen contacten. Je moet natuurlijk niets, maar het zou zo maar kunnen dat ik jou kan helpen met zichtbaar zijn en blijven.