Ik geef niets weg….. of toch?

De eerste stappen van het ondernemerschap. Weet je dat nog? Hoe je je voelde? Hoe je vol energie aan de slag ging? Je vol overgave geld investeerde in trainingen? Omdat je niet alles wist en jij dacht dat je alles moest weten? Vanaf dag 1? Dat je je voor iedere netwerkborrel of bijeenkomst aanmeldde? Al was het alleen maar om van je mooie visitekaartjes af te komen (die je in bulk had besteld bij een online drukker).

Ik weet het nog. En voor mij is het nog niet zo gek lang geleden.

Beginner in het ondernemen. ALLES was nieuw. Ik ging met alle energie die ik in me had als zakenvrouw aan de slag. Alleen het woord zakenvrouw liet mij al harder lopen. Of eh, ondernemer. Ging ik ook goed op. Nog steeds trouwens. Als iemand vraagt wat je doet. Ik ben ondernemer. Of: ik heb een eigen bedrijf. Dikke grijns en stralende ogen.

Aan de slag, want je WIL!

En wel nu. Je MOET die klanten. Je reageert op iedere oproep die je voorbij ziet komen en als jij niet de uitverkore bent, voel het alsof je een blauwtje hebt gelopen.

Je verdiept je in wat de gevorderde ondernemers (!) ventileren op social media, in blogs, artikelen, podcasts en video’s. Laat ik dan ook vooral de live trainingen, workshops en festivals niet vergeten. Dolenthousiast liet ik mijn hoofd volgieten met kennis die ik toen nog niet bezat, en misschien zelfs nog niet bezit. Want “zij” waren door de wol geverfd en wisten wat ik niet wist. Ik vond ieder verhaal een mooi verhaal, iedere training, iedere download, checklist, tips, super! Een pilottraining tegen gereduceerd tarief? Ik was your girl. Net als het aflopen en het ronddwalen op netwerkontbijten, - bijeenkomsten en -borrels. Ik vond het de investering waard. Nauwelijks een euro omzet, maar hey het is voor je groei. En dan vergeet ik nog bijna de business coach. De ene, die pissed off was omdat ik mijn vraagtekens uitsprak over de kosten van het traject dat ze aanbood versus haar toegevoegde waarde. Die mij vertelde dat ik minstens mijn tarief moest verdubbelen. Of mijn aanbod als pakket moest verkopen, in 1 keer, voor een bedrag dat ik nog nooit in mijn handen heb gehad. Als jij niet snapt wat een Virtual Assistant doet, kan ik jouw business coach tactiek niet serieus nemen. Ik dwaal af, mea culpa….

Marketing 0.0

Marketing en marketingstrategieën waren mij volkomen vreemd. Heb er nooit mee te maken gehad, in mijn werkzame leven. Termen als funnels, know-like-trust, content, zichtbaarheid om er een paar uit te pikken… er ging een wereld voor mij open. Ik zal er ook soms hebben uitgezien als een Teletubbie, met hele grote vragende ogen. OHOH. HUH?

Ik vond het redelijk overweldigend en het zette soms een behoorlijke domper op mijn ondernemerschapsvreugde. Ik wilde gewoon aan de slag, geen gedoe hebben. Bezig zijn met dat waar ik goed in ben. Wat ik voor verschil kan maken in de business van iemand anders. Gewoon leuke klanten en me niet constant afvragen hoe ik dan aan die klanten zou kunnen komen. Want eh, die komen toch gewoon naar mij toe? Ik heb toch een website, visitekaartjes, een LinkedIn, Facebook en Instagram profiel? Daar zien ze me toch? En dan gaan ze me toch gewoon benaderen? Heerlijk naïef. To say the least.

Marketing 1.0

Dat het niet zo werkt werd me al snel duidelijk. Je moet je ideale klant kennen, want daar moet jij je marketingtools op afstemmen. Je moet een funnel maken, om die potentiële klant in je trechter te krijgen. Want van de 100 in jouw trechter blijven er uiteindelijk maar een paar over die iets bij je willen afnemen. Je moet gaan bloggen en dan moet er in die blogs termen worden verwerkt die je in Google hebt gevonden met een trefwoordenonderzoek. Alles heeft als doel die potentiële klant naar jou te lokken. Dat betekent dan ook zichtbaar zijn, minstens 3 x per week. En te kiezen waar je zichtbaar wilt zijn op social media. En dan je content af te stemmen op jouw ideale klant, met een persoonlijke touch. Want anders gaat niemand je vinden. Kies je niche, want schieten met hagel is niemand raken. Valt best mee toch, als je dit zo leest? Alleen….. dat moeten……

We leven door wat we krijgen, maar we maken een leven door wat we geven. Winston Churchill

Weggever

“Wat?!?!? Heb je nog geen gratis weggever?” Dat kan niet. Want met een gratis weggever (die niet gratis is, maar dat zegt niemand je) bouw je een mailingbestand op. En tussen al die aanmelders zitten jouw klanten of potentiële klanten. Hmpf.

Wist ik veel dat “gratis” niet gratis is. Wist ik veel dat als je een pilottraining volgt bij iemand, je daarna een soort van sekte achtige taferelen krijgt (NOTE: de goede daargelaten!). Of dat je inbox volloopt met de ene nieuwsbrief na de andere nadat je een gratis download gedaan had. Volkomen oblivious.

Dat dus. Of dus dat. Ik droomde over content maken, onderwerpen voor mijn nieuwsbrief, mailinglijsten en systemen om dat in te richten. En de weerstand groeide. Met de minuut. Ik wil dit niet. Echt niet. Ik geloof direct dat er goud zit in een mailinglijst, maar het hele concept van iets gratis weggeven dat eigenlijk niet gratis is, dat stuit me tegen mijn borst. Net als je inschrijven voor een gratis webinar en dan in de aanloop naar die webinar twee mails per dag van de aanbieder krijgen. Het heeft op mij het een averechts effect; ik schrijf me direct weer uit. Krijg er jeuk van op plekken die ik nu niet nader noem.

Hoe dan?

Het is je inmiddels duidelijk dat ik niet in de pas loop met de marketing-volgens-het-boekje. Dat ‘moeten of anders…’ past niet bij me. Meesmuilende blikken als ik dat ventileer. Maar ff, het is mijn bedrijf. Als ik het anders wil doen is dat aan mij. En ik snap het ook heel goed als het voor jou wel werkt. Dat jij er leut in hebt om hier actief mee bezig te zijn. More power toe je. Omdat het mij niet past, is het geen waardeoordeel over jou en waarom het jou wel past.

Ik geef wel gratis weg. Ik help waar ik kan en met wat ik kan, ik deel mijn kennis, ik denk mee, ik connect mensen met elkaar, investeer in mijn connecties en netwerk, deel tips & trics. Sta open en klaar voor iedereen die een hulpvraag heeft. Doe werk voor niets, achter de schermen.

Daar hoef ik geen schoudermep voor. Want dat komt direct uit mijn kern, dat is voor mij geen extra inspanning.

Levert het iets op? Misschien niet in monetaire zin, in eerste instantie. Wel in karmapunten en in een warm netwerk. Dat is in mijn ogen een super investering en de allerbeste marketingtechniek. Hoe vaak ik niet te horen heb gekregen: “ik sprak die en die en die raadde mij aan eens contact met je te zoeken…”. Mijn warme netwerk is de bron.

Geven en je zult ontvangen. Maar dan wel echt geven zonder daarvoor iets terug te verwachten.

5 jaar en een beetje verder….

Heb ‘m nog steeds niet. Die gratis weggever. Ik heb wel een gratis webinar gegeven over Notion. Hoe je daarmee aan de slag kon en hoe je dat voor jezelf of je klant kunt opzetten. De reacties waren tof. En maanden erna kwamen er nog vragen van deelnemers, die ik dan weer een stuk op weg kon helpen.

Op social media posten doe ik ook steeds minder regelmatig. Enerzijds omdat ik de tijd er niet voor heb, anderzijds omdat ik er geen zin in heb.

Trainingen en cursussen? Me opgeven voor pilot trainingen? Alles lezen wat er door mijn peers wordt geschreven? Nope.

En toch investeer ik iedere dag. In het leren van wat mijn klanten prikkelt. Hoe hun bedrijf is. Hoe zij tegen zaken aankijken. Hoe ik ze nog beter kan helpen. Of nog een beetje meer kan helpen.

Helemaal gratis.


Ben je een beginnende Virtual Assistant? En wil je eens sparren? Dat kan. Je kan daarvoor direct een afspraak plannen in mijn agenda. Hoe tof is dat? Maar bellen of mailen kan natuurlijk ook.  

 


Ingrid Serraarens

Virtual Office Manager

Volgende
Volgende

Weet je wat jouw probleem is?